Waterbeheersing: Kanaal Brussel-Charleroi

09/02/2011 - We zijn midden november 2010 allemaal getuige geweest van waartoe een langdurige en massale regenval kan leiden. De lager gelegen gebieden kregen het hard te verduren. De schade loopt in de miljoenen, het menselijk leed is groot maar gelukkig hebben we ook kunnen zien hoe mensen solidair kunnen zijn en hun medemens bijspringen. Maar ook de hulpdiensten hebben zich van hun beste kant getoond en zij allemaal verdienen onze lof en respect.

Sommige zaken zijn bijna niet te vermijden en de hoeveelheid water die de beken, bekkens, rivieren, afwateringen, … te verwerken kregen was uitzonderlijk. Het debiet in rivieren kunnen we proberen te regelen maar we zijn er nooit volledig meester over, waardoor het onvermijdbaar is dat de rivieren buiten hun oevers treden of hun dijken overschrijden.

Wat betreft de kanalen hebben we echter wel de volledige controle over de aan- en afvoer van water. Nochtans konden we vaststellen dat op 14 november 2010 de dijken van het kanaal Brussel-Charleroi overstroomden. Door de grote hoeveelheid water die wegstroomde, vreesde men eerst zelfs dat er sprake was van een dijkbreuk. Gelukkig is het niet zover gekomen maar toch vielen zowel Beersel als Sint-Pieters-Leeuw ten prooi aan het kanaalwater.

De oorzaak is niet bekend en hiervoor moet stroomopwaarts en stroomafwaarts gekeken worden. Werden er sluizen te vroeg en/of te ver opengezet of werden er sluizen te laat of niet voldoende opengezet?

Bekijk in bijlage mijn volledige vraag hierover en het antwoord van de minister.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.