Euregio-ticket van De Lijn is een grote flop

01/11/2011- De Lijn investeert in verschillende manieren om tickets te kopen en voor verschillende zaken. Uit cijfers die Vlaams Volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) bekwam blijkt dat het Euregio-ticket geen succes kent maar dat andere initiatieven van De Lijn aantonen dat het ook anders kan. Een aanpassing is noodzakelijk volgens Keulen.

Sinds de start van het project Euregioticket in juli 2011 zijn er slechts 34 tickets verkocht. Nochtans kan met het ticket, dat 15,50 euro kost, onbeperkt gereisd worden met trein en bus in de provincies Belgisch en Nederlands Limburg, Luik en de Duitse regio Aken.

Dat het anders kan bewijzen volgens parlementslid Keulen de cijfers van de stadspas ‘cultuurontdekking’ in Brugge en Leuven. In Brugge gingen 650 kaarten de deur uit tussen begin 2010 en juni 2011. In Leuven gingen er sinds de start van de M-pas in oktober 210 tot en met juni 2011 een goede 225 exemplaren de deur uit.Online verkoop is de toekomstWat wel goed draait zijn de tickettenverkoop via de moderne verkoopsmethodes waar vooral het jonge publiek mee bereikt wordt. De verkoop via SMS en via internet loopt als een trein. De online aankopen stijgen constant : 4.367 in 2008, 11.157 in 2009 en 19.941 in 2010. Via SMS worden jaarlijks records gebroken : 226.849 ritten in 2008, 289.706 in 2009, 857.298 in 2010 en in de eerste zes maanden van 2011 werden reeds 1.235.290 ritten verkocht. Dat de verkoop snel stijgt ligt volgens Marino Keulen aan het feit dat men vroeger enkel kon aankopen via Proximus waar dit nu ook kan via Base en Mobistar maar de GSM is ondertussen ingeburgerd geraakt als betaalinstrument, vooral bij jongeren.“Dankzij deze automatische systemen kan De Lijn besparen in personeelskosten en administratie zonder aan dienstverlening in te boeten. Zo daalde in 2010 de tickettenverkoop aan een loket met 644.451 stuks. Een slimme investering dus waar Open Vld voor 200% achter staat en waar nog meer moet op ingezet worden!” duidt Marino Keulen.Falen van Euregio-ticket onderzoekenDe Lijn kan dus duidelijk inspelen op de noden en behoeften. De competentie om goede zaken op de rails te zetten heeft De Lijn dus in huis. Daarom vraagt Marino Keulen dat het project Euregioticket, dat nu niet goed draait, onderzocht wordt om te kijken waarom men de beoogde doelgroep niet bereikt en hoe de nodige aanpassingen kunnen gebeuren. “Een beslissing of aanpassing moet snel volgen want het systeem kost duidelijk veel meer dan het opbrengt” besluit Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.