Deze meerderheid maakt het de oppositie echt wel makkelijk

10/01/2012 - Waarom hervormingen bij De Lijn zich opdringen | Vandaag gaat er geen dag voorbij zonder dat één van de meerderheidspartijen schiet op een administratie of een bevoegdheid van een coalitiepartner. Er komen aan de lopende band voorstellen voor besparingen. Wat de regeringspartijen nu zeggen heeft Open Vld al sedert het begin van deze legislatuur verteld en werd door de meerderheid steeds weggelachen. Volgens Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) heeft deze regering Peeters tot nu toe geen echte hervorming of besparing doorgevoerd en wordt zij nu geconfronteerd met de gevolgen van haar non-beleid.

De Vlaamse regering beperkte zich tot de kaasschaafmethode. Deze methode is een keuze vanuit politieke angst, men durft geen knopen doorhakken uit onmacht. In plaats dat de regering regeert en keuzes maakt, gaat het gehakketak met persberichten, interviews en opiniebijdragen over en weer verder, stelt parlementslid Keulen vast.

De Lijn 

De Lijn krijgt een werkingsdotatie van 837 miljoen euro en hier bovenop nog een investeringsdotatie. Dat maakt voor 2012 een totaal van maar liefst 979,8 miljoen euro op een totaal budget van 27 miljard euro. Vlaanderen (en dus de Vlaamse belastingbetaler) geeft heel veel geld uit aan het openbaar vervoer. Volgens Marino Keulen kampt De Lijn met de volgende pijnpunten:
  1. De kostendekkingsgraad bedraagt 14,29%. Daarmee scoort de vervoersmaatschappij het laagst van alle Europese openbare vervoersmaatschappijen. Europa zal deze oversubsidiëring niet blijven tolereren. Het risico bestaat dat de schulden van de Lijn worden opgeteld – geconsolideerd – bij die van de Vlaamse overheid. Waardoor onze begrotingspositie Europees verder verslechtert. 
  2. Uit het laatste Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen (OVG) blijkt dat de bus, tram of metro slechts goed is voor 4% van de hoofdvervoerswijze. Bovendien verliest de bus, tram of metro jaar na jaar terrein ten opzichte van de andere vervoersmodi (auto, trein, fiets of te voet).
  3. Deze beweging is omgekeerd evenredig met de dotatie die jaar na jaar stijgt. 
  4. Het decreet basismobiliteit slorpt te veel middelen op als je om de 750 meter een halte moet hebben in het buitengebied, om de 650 meter een halte in de rand- en het kleinstedelijk gebied en om de 500 meter in het stedelijk en grootstedelijk gebied. 
  5. Gratis bestaat niet. Iemand betaalt altijd de rekening en in het geval van De Lijn is dit de Vlaamse belastingbetaler. Gratis is synoniem voor hoge belastingen! Als zelfs Okra, de grootste organisatie voor senioren in Vlaanderen, stelt dat ze het gratis verhaal niet meer logisch vindt en dat de senioren gerust willen betalen voor hun openbaar vervoer kan het afschaffen van het gratis verhaal geen dogma meer zijn.Uit de stadsmonitor 2011 blijkt verder dat de stad Hasselt, ondanks het gratis openbaar vervoer, van de 13 centrumsteden de derde laagste score heeft voor verplaatsingen met de tram of bus naar het werk of naar de school.Uit de stadsmonitor 2011 blijkt ook dat de verplaatsingen in de vrije tijd in de stad Hasselt met het gratis openbaar vervoer voor 20,1% gebeuren met de bus of tram. In de stad Genk, waar men wel moet betalen, bedraagt dit percentage 17,5. Nog frappanter is dat het gemiddelde voor de 13 centrumsteden op 27,6% ligt, dus ver boven dit van Hasselt.Tenslotte is de tariefpolitiek een allegaartje geworden van kortingen, vermindering, reducties waardoor uiteindelijk nog maar slechts 53,5% zijn eigen ticket of abonnement betaalt.

Meestal duiken een aantal tegenargumenten op die bij nadere analyse volgens Marino Keulen niet zo stevig zijn :
  1. Het jaarlijks enorm stijgend aantal reizigers. Maar: deze cijfers steunen op drijfzand omdat ze komen van schattingen. Open Vld vraagt al jaren een systeem dat de werkelijkheid meet. Pas ten vroegste in 2014, dat is de laatste timing van de regering, die al verschillende keren uitgesteld werd, zal dit meetsysteem worden ingevoerd.
  2. Meer controle op zwartrijders zal centen opbrengen. Maar als slechts 53,5% van de reizigers nog moeten betalen voor hun vervoer zal hier niet veel te rapen vallen.
  3. Het ultieme argument is dat ineens alle reizigers, de volledige 4% die De Lijn voor haar rekening neemt van alle verplaatsingen, zouden gaan overstappen op de wagen en het ganse land vast komt te staan in de file. Niemand pleit voor het afschaffen van De Lijn maar wel om de prijzenpolitiek realistisch te houden. Bovendien bewijzen de cijfers uit het buitenland dat de resultaten beter kunnen ondanks een hogere prijs voor een ticket of abonnement. Marino Keulen : “Bij economische welvaart kan veel. Maar in tijden van crisis en besparingen moet men zich de vraag durven stellen of de dotatie van De Lijn nog in verhouding staat ten opzichte van de kwaliteit en de resultaten. Daarop is het antwoord neen!” Als er keuzes nodig zijn moet men deze noden vergelijken met andere noden zoals:- De wachtlijsten in de zorg.- Het voorzien van genoeg schoolgebouwen en het renoveren van de bestaande.- Het aanleggen van ontbrekende infrastructuur (weg, water, spoor, …)- Het herstellen van de bestaande wegeninfrastructuur.- Investeren in innovatie van producten en productietechnieken.
Ten gronde kan men met hetzelfde geld voor De Lijn veel meer doen. Het wordt tijd om de ideologische remmingen overboord te gooien en te onderzoeken hoe (bv. ook met taxi’s) het openbaar vervoer in Vlaanderen efficiënter kan worden georganiseerd.

“Daarnaast wordt het tijd dat deze Vlaamse regering de dogma’s, de kaasschaafmethode en het non-beleid verlaat en realistische en rationele keuzes maakt”, aldus Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.