Noord-Zuid Limburg lukt wel in Nederland

Vlaams parlementslid Marino Keulen (Open Vld) is verheugd dat 25 partners in Nederland het gebiedsakkoord ondertekend hebben voor de realisatie van de Noord-Zuid Limburg in Nederland. Goed nieuws voor Vlaanderen en Limburg die vragende partij waren om zo een aansluiting te krijgen met hun eigen Noord-Zuid Limburg. Keulen : “Alleen gaan de Nederlanders sneller klaar zijn dan de Vlamingen.”

Met dit gebiedsakkoord wordt een heel belangrijke stap gezet om te komen tot een goede verbinding tussen Hasselt en de groeipool Eindhoven. “Een belangrijke beslissing want de realisatie zal zorgen voor een positieve economische boost voor gans Limburg.” aldus Marino Keulen.

Dankzij dit akkoord wordt er een verbinding gelegd tussen N69 (het verlengde van de Noord-Zuidverbinding op Nederlands grondgebied) en de E34 (de autosnelweg naar Eindhoven) en wordt in het akkoord de “Westparallel plus” genoemd. Het zal geen autosnelwegverbinding zijn maar één maal twee rijstroken waar je maximaal 80 kilometer per uur kan rijden zonder voorbij te steken.

Volksvertegenwoordiger Keulen : “Dit wegtype is misschien niet wat we gewenst hadden maar zal sowieso zorgen voor een veel betere verkeersdoorstroming. Mits goede dosering tussen doorgaand en lokaal verkeer moet hiermee het probleem alvast opgelost zijn op Nederlands grondgebied.”

“Het is wel pijnlijk om vast te stellen dat Nederland, die dit doet op onze vraag voor het doortrekken van onze Noord-Zuid Limburg, stukken sneller in realisatie is dan de vragende partij Vlaanderen!” stelt Marino Keulen vast.

Zowel Kris Peeters in 2007, toen nog in zijn hoedanigheid van minister van Openbare Werken en haar opvolger Hilde Crevits hadden beloofd dat nu zij aan het roer stonden alles snel zou gaan. Maar er kwamen weeral vertragingen. Het dossier werd zelfs één van de casestudies van de commissie Versnelling Maatschappelijk Belangrijke Investeringsprojecten en werd opgenomen in de rapportering van de Vlaamse Regering aan het Vlaams Parlement over het risicomanagement van grote infrastructuurwerken.

Ondertussen schorste de Raad van State het GRUP voor de Noord-Zuidverbinding na klachten van de natuurbeweging die fouten vonden in het dossier. Minister Muyters stelde echter sterke argumenten te hebben om de Raad van State te overtuigen. Maar het betekent een zoveelste vertraging voor dit dossier en de economie in Limburg. Maar ook de omwonenden blijven in onduidelijkheid zitten over mogelijke onteigeningen. Bovendien zijn er nog geen middelen voorzien voor de onteigeningsdossiers wat ook nog eens voor vertraging kan zorgen.

Parlementslid Keulen : “Samen met vele Limburgers ben ik blij met de beslissing in Nederland. Hierbij doe ik een oproep aan de Vlaamse regering om naar Nederlands voorbeeld vanaf nu te zorgen voor een dossier zonder fouten en voldoende daadkracht zodat de Noord-Zuid In Belgisch Limburg zo snel als mogelijk gerealiseerd wordt. Het zou pijnlijk zijn indien de Nederlanders, die dit doen op onze vraag en dus later gestart zijn, sneller tot realisatie komen dan wijzelf en ons kloppen in degelijkheid en snelheid!”

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.