De maximumsnelheid op de Maastrichterweg in Lanaken moet snel tot 70
kilometer per uur verlaagd worden. Dat heeft het gemeentebestuur aangevraagd bij
het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV).
Tegelijkertijd dringt Lanaken er bij
het agentschap op aan om de onbemande camera langs de N77 te verplaatsen.
De
aanleiding voor de aanvraag was het zware ongeval van 18 april dit jaar waarbij
Roy Beuls (21) en Maarten Haex (21) uit Lanaken het leven lieten. Wegen en
Verkeer houdt de vragen in beraad.
De maximumsnelheid op de Bessemerstraat (N77) en de Maastrichterweg (N77)
bedraagt over het grootste deel van het traject tussen Zutendaal en Lanaken 90
km per uur.
Ter hoogte van de Z.O.L. campus Sint-Barbara duikt de gewestweg de
Maasvallei in en maakt hij een ruime bocht in de richting van Maastricht. De
vraag naar snelheidsremmende maatregelen op die plek is niet nieuw. Het voorstel
kwam al rond de jaarwisseling op de gemeenteraad ter sprake naar aanleiding van
de geplande uitbreiding van camping JOCOMO. Het verkeer dat daarvan komt, rijdt
grotendeels via de Maastrichterweg. Het gemeentebestuur besloot
snelheidsremmende maatregelen te bepleiten bij de wegbeheerder. Midden maart nam
het gemeentebestuur voor het eerst contact op met het AWV. Na het dodelijke
ongeval van 18 april waarbij Roy Beuls en Maarten Haex om het leven kwamen, werd
de vraag nog dringender.FlitspaalBurgemeester Marino Keulen
(Open Vld) : "Wij stellen een verlaging van de maximumsnelheid van 90 naar 70
kilometer per uur voor vanaf het einde van de bebouwde kom tot aan de grens met
buurgemeente Zutendaal op het kruispunt met de Molenbergstraat. Om het verkeer
veiliger te laten verlopen, hebben we het AWV bovendien verzocht de flitspaal
tussen de Steenselbergweg en de rotonde ter hoogte van de Henri-Dunantstraat te
verplaatsen. De camera is daar niet meer nodig omdat het verkeer vanzelf afremt
aan de rotonde. Wij vinden dat je de camera zinvoller kan inzetten op het
gedeelte tussen de Bessemerweg en de Lepelvormweg."Jo Lieben van Wegen en
Verkeer zegt dat de procedure na de aanvraag wordt opgestart, maar dat er nog
alternatieven op tafel liggen. "Om op de N77 een snelheidswijziging door te
voeren, maken we een ontwerp voor een ministerieel besluit op", zegt Lieben.
"Dat leggen we voor advies aan de gemeente voor. Na hun raadgevingen leggen onze
experts het ontwerp aan de minister voor die het ondertekent. Pas daarna kunnen
we de maatregelen effectief op het terrein doorvoeren. Om een camera te
verplaatsen, moet de gemeente bij de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid
(PCV) dezelfde aanvraag indienen als voor een nieuwe flitspaal. Van zodra deze
helemaal bovenaan de lijst staat voor Vlaanderen kan de camera verplaatst
worden. Maar een termijn kunnen we hier niet op plakken."Guido KERCKHOVEN