Er was reeds bekend dat vijf
zones op de terreinen van Ford-Genk gesaneerd moesten worden door OVAM, maar
uit het antwoord van bevoegd minister Muyters op een schriftelijke vraag van
Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) blijkt dat er nog twee
bijkomende zones zijn. Dit brengt het totaal op zeven te saneren gebieden.
OVAM heeft nog zeven bijkomende
zones onderzocht op de site en twee ervan dienen verder gesaneerd te worden.
Daardoor zullen in het totaal zeven verschillende zones gesaneerd dienen te
worden. Momenteel worden de te saneren zones in kaart gebracht en de
bijbehorende kostenraming geactualiseerd. De toerekening van de saneringskost
zal gebeuren op basis van het uitgeefbaar grondaandeel. Concreet betekent dit
dat 53% van de saneringskosten aan de ontwikkelaar van zone C (dus NV De
Scheepvaart) zullen worden toegerekend, 42% aan de ontwikkelaar van zone B en
5% aan de ontwikkelaar van zone A. Deze laatste twee ontwikkelaars zullen in de
loop van het voorjaar 2017 bekend raken.
Dit najaar zal de aanbesteding
van de bodemsaneringsprojecten plaatsvinden en het is de bedoeling om de
saneringswerken maximaal te integreren bij de overige werken op het terrein
(sloopwerken, aanleg infrastructuur …) zodat de opstart van nieuwe economische
activiteiten minimaal gehinderd worden.
“Het saneren van de terreinen van
de voormalige Fordfabriek in Genk is een essentieel onderdeel van de
herontwikkeling, maar mag deze zo min mogelijk in de weg staan. Indien de
bodemsanering voorspoedig verloopt, zullen nieuwe opstartende bedrijven zeer
weinig hinder hiervan ondervinden en daar kan de Limburgse economie alleen maar
wel bij varen,” aldus Keulen.