Uit cijfers die Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) opvroeg over de niet-gereden
ritten bij De Lijn tijdens de nationale betoging van 29 september blijkt dat
vooral chauffeurs van De Lijn zelf massaal een actiedag ingezet hebben. Terwijl
bij de pachters, die in onderaanneming van De Lijn rijden, er amper chauffeurs
staakten. “Hieruit blijkt vooral dat de stakingsbereidheid bij De Lijn zelf
groter is dan bij de private pachters. Daarom zet de meerderheid van N-VA,
CD&V en Open Vld door om te komen tot een gegarandeerde dienstverlening,
want daar heeft de reiziger recht op,” aldus Keulen.
De cijfers laten een duidelijk verschil zien (zie onderstaande tabel)
tussen de uitgevoerde diensten door chauffeurs van De Lijn en het aantal ritten
dat verreden is door de pachters (die in onderaanneming van De Lijn rijden) op
29 september. Vele chauffeurs van De Lijn hebben een actiedag ingezet en zijn
niet komen werken, terwijl dit bij de pachters amper het geval was. Daarom zijn
er ook veel minder geplande ritten niet uitgevoerd door hen. Terwijl de
busdiensten in eigen regie van De Lijn amper uitgevoerd werden.
|
In eigen
regie De Lijn
|
In
opdracht van De Lijn (pachters)
|
Antwerpen
|
648 diensten van de 1.006 geplande diensten niet
uitgevoerd (64%)
|
149 ritten van de 4.996 geplande ritten niet
uitgevoerd (3%)
|
Limburg
|
228 diensten van de 346 (66%)
|
154 ritten van de 1.967 (8%)
|
Oost-Vlaanderen
|
454 diensten van de 631 (72%)
|
Alle voorziene ritten uitgevoerd
|
Vlaams-Brabant
|
395 diensten van de 734 (54%)
|
486 ritten van de 2.910 (17%)
|
West-Vlaanderen
|
228 diensten van de 503 (45%)
|
Alle voorziene ritten uitgevoerd
|
Er dient opgemerkt te worden bij de bovenstaande kader dat men voor De
Lijn zelf spreekt over chauffeurs (diensten) en bij de pachter over ritten. Elke
chauffeur voert meerdere ritten uit per dienst, wat maakt dat het aantal
niet-gereden ritten bij De Lijn hoger ligt dan het aantal chauffeurs dat niet
is komen werken.
“Uit deze cijfers haal ik één vaststelling: de stakingsbereidheid bij
overheidsdiensten groter is dan in de private sector. Dat valt te verklaren
door het klantengericht denken dat in de privé een belangrijkere plaats
inneemt,” stelt Keulen vast. “Daarenboven is het zo dat de chauffeurs van De
Lijn feitelijk een actiedag inzetten en staken, maar in de realiteit een vrije
dag hebben. In de private sector is dat ondenkbaar.”
“Het is eenieders recht om te gaan staken, maar deze cijfers tonen wel
aan dat er nood is aan een omslag bij De Lijn zelf. Wat meer dan ooit het
principe van de gewaarborgde dienstverlening terug op de politieke agenda zet.
De overheid moet durven kiezen voor de burger-belastingbetaler. De huidige
meerderheid heeft hier reeds het voornemen gelanceerd voor een gegarandeerde
dienstverlening op poten te zetten. Dit hebben de meerderheidspartijen ook
afgesproken in het kader van de resolutie over de nieuwe beheersovereenkomst
van De Lijn,” besluit Keulen. “Dit komt de reiziger volledig ten goede.”