Momenteel zijn er in Vlaanderen
164 verkeerslichtinstallaties uitgerust (van de 1.692), ofwel 9,7%, met
rateltikkers voor blinden en slechtzienden. Dit blijkt uit het antwoord van
minister Weyts op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld).
Over dit onderwerp stelde Marino Keulen in november 2014 een
gelijkaardige vraag en toen bleek dat 148 (ofwel 9,2%) van de verkeerslichten
op gewestwegen uitgerust waren met akoestische en tactiele signalen. “Uit de
recente cijfers blijkt dus dat er een stijging is, alleen is dit een vrij beperkte
stijging. Zeker aangezien de minister inzet op verkeersveiligheid en er een
uitgebreide uitrol van slimme verkeerslichten is. Rateltikkers en andere
voorzieningen voor slechtzienden zouden volgens mij standaard opgenomen moeten
worden in de aanpassing van verkeerslichten en niet, zoals nu het geval is, na
goedkeuring door de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PCV)”, stelt
Keulen voor.
“We moeten jammer genoeg wel vaststellen dat de huidige werkwijze niet
opschiet, dit terwijl verkeersveiligheid en de sociale mobiliteit van blinden
en slechtzienden kernthema’s zijn van de Vlaamse Regering. Hierin moet absoluut
een tand bijgestoken worden”, aldus Keulen.
Positief is dat sinds 2015 ook steden en gemeenten die volgens het
Ruimtelijk Structuurplan als regionaal-stedelijk gebied zijn ingedeeld, de
bijkomende mogelijkheid voorzien om een algemene aanvraag in te dienen voor het
plaatsen van voorzieningen voor blinden en slechtzienden op alle kruispunten op
hun grondgebied die in de bebouwde kom zijn gelegen. “Dit moet er op termijn
voor zorgen dat ook binnen de bebouwde kom in steden en grotere gemeenten er
meer voorzieningen voor veilige oversteekplaatsen voor blinden en slechtzienden
kunnen komen”, besluit Marino Keulen.