Marino Keulen | Open VLD Lanaken
Burgemeester Lanaken & Parlementslid Vlaams Parlement

GOESTING IN DE TOEKOMST!
E-mail | Facebook | Twitter | Google+ | Video

woensdag 26 april 2017

Persbericht 25-04-2017 : “Externe dienstverlener kan verkeersbordendatabank terug op de rails krijgen”

De bestaande verkeersbordendatabank zorgt regelmatig voor enige consternatie in Vlaanderen. De databank waarin elk verkeersbord in Vlaanderen opgenomen is, bestaat sinds 2011, maar werd sindsdien in vele gemeenten amper geactualiseerd. Vaak gebeurt dit omdat het een complex systeem is dat vrij traag werkt en niet gebruiksvriendelijk is voor de wegbeheerders. Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen blijkt dat minister Weyts doorzet met zijn eerder aangekondigde hervorming van het systeem, maar hierin enkel een ondersteunende rol ziet voor externe partners. Voor Marino Keulen is dit een gemiste kans: “externe partners kunnen juist een toegevoegde waarde zijn om de data te beheren en up-to-date te houden.”

De hervorming van de verkeersbordendatabank die minister aankondigde tijdens de commissievergadering van 17 maart 2017 omvat: nagegaan hoe het beheersproces van de verkeersborden kan worden geïntegreerd, alsook hoe de totstandkoming van de aanvullende reglementen kan worden gekoppeld aan de verkeersbordendatabank. De minister sluit niet uit dat een externe dienstverleners hier een rol in opneemt, maar dan eerder ter ondersteuning. Aangezien de minister van oordeel is dat hier een te grote kostprijs aan vasthangt en de wegbeheerders hebben alle informatie over de verkeersborden in bezit.


“Wat betreft de kostprijs heeft de minister een valabel punt, maar het grote probleem vandaag is dat de data van de wegbeheerders vaak niet op de verkeersbordendatabank komt wegens de complexiteit van het systeem. Een mogelijkheid is dan om een externe partij die bekend is met het verzamelen van grote aantallen data deze taak op zich neemt en dat de wegbeheerders simpelweg hun gegevens overmaken aan deze partner. De kostprijs mag hiervoor geen issue zijn, want de voordelen (bv. betere updatemogelijkheden voor GPS en intelligente mobiliteitsoplossingen) zorgen voor een betere verkeersveiligheid”, besluit Keulen.