De bestaande
verkeersbordendatabank zorgt regelmatig voor enige consternatie in Vlaanderen.
De databank waarin elk verkeersbord in Vlaanderen opgenomen is, bestaat sinds
2011, maar werd sindsdien in vele gemeenten amper geactualiseerd. Vaak gebeurt
dit omdat het een complex systeem is dat vrij traag werkt en niet
gebruiksvriendelijk is voor de wegbeheerders. Uit het antwoord op een
schriftelijke vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen blijkt dat
minister Weyts doorzet met zijn eerder aangekondigde hervorming van het
systeem, maar hierin enkel een ondersteunende rol ziet voor externe partners.
Voor Marino Keulen is dit een gemiste kans: “externe partners kunnen juist een
toegevoegde waarde zijn om de data te beheren en up-to-date te houden.”
De hervorming van de verkeersbordendatabank die minister aankondigde
tijdens de commissievergadering van 17 maart 2017 omvat: nagegaan hoe het
beheersproces van de verkeersborden kan worden geïntegreerd, alsook hoe de
totstandkoming van de aanvullende reglementen kan worden gekoppeld aan de
verkeersbordendatabank. De minister sluit niet uit dat een externe
dienstverleners hier een rol in opneemt, maar dan eerder ter ondersteuning.
Aangezien de minister van oordeel is dat hier een te grote kostprijs aan vasthangt
en de wegbeheerders hebben alle informatie over de verkeersborden in bezit.
“Wat betreft de kostprijs heeft de minister een valabel punt, maar het
grote probleem vandaag is dat de data van de wegbeheerders vaak niet op de
verkeersbordendatabank komt wegens de complexiteit van het systeem. Een
mogelijkheid is dan om een externe partij die bekend is met het verzamelen van
grote aantallen data deze taak op zich neemt en dat de wegbeheerders simpelweg
hun gegevens overmaken aan deze partner. De kostprijs mag hiervoor geen issue
zijn, want de voordelen (bv. betere updatemogelijkheden voor GPS en
intelligente mobiliteitsoplossingen) zorgen voor een betere
verkeersveiligheid”, besluit Keulen.