BRUSSEL 20/06 14:51 (BELGA)
De Lijn wil dat nieuwe stelplaaten minstens 25 procent van de eigen energiebehoefte ter plaatse kunnen opwekken. In theorie zou De Lijn zelfs voldoende elektriciteit kunnen produceren om aan de behoeften van haar gebouwen en infrastructuur te voldoen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld).
De Lijn wil dat nieuwe stelplaaten minstens 25 procent van de eigen energiebehoefte ter plaatse kunnen opwekken. In theorie zou De Lijn zelfs voldoende elektriciteit kunnen produceren om aan de behoeften van haar gebouwen en infrastructuur te voldoen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld).
De
Lijn neemt al een hele tijd initiatieven om zelf duurzame energie op te wekken.
Zo wordt op locaties zoals de recente stelplaatsen en het Lijnhuis in Mechelen
al een deel van de eigen energiebehoefte ter plaatse opgewekt. Daarnaast worden
ook alle recent door het Vlaams Gewest gesubsidieerde schuilhuisjes uitgerust
met PV-panelen, zodat de schuilinfrastructuur kan worden verlicht zonder een
aansluiting op het elektriciteitsnet. Op basis van de beschikbare
dakoppervlakte die geschikt is voor het plaatsen van een PV-installatie en het
actuele gemiddeld rendement van een dergelijke installatie zou De Lijn volgens
Weyts in theorie kunnen voorzien in voldoende eigen elektriciteitsproductie om
haar gebouwen en infrastructuur te voeden.
Wel
moet rekening worden gehouden met een aantal beperkingen, zoals het feit dat de
geproduceerde energie binnen hetzelfde perceel moet worden verbruikt. Als dat
niet kan, dient de opgewerkte elektriciteit geïnjecteerd te worden in het
traditionele net, wat nadelig is voor de terugverdientijd. Omdat het niet
mogelijk is de energieproductie uit zonnepanelen af te stemmen op het verbruik,
moet er bijkomend worden geïnvesteerd in opslagcapaciteit, wat eveneens nadelig
is voor de terugverdientijd. Er zijn ook beperkingen eigen aan bepaalde gebouwen,
zoals de draagkracht van de daken. Weyts sluit overigens uit dat De Lijn naast
gebouwen en infrastructuur ook nog voldoende energie zou kunnen opwekken voor
haar trams (en binnenkort haar elektrische bussen).