Persbericht 15-06-2017 : “Meer verkeersveiligheid creëren door gebruik te maken van floating car data”

In de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) een vraag over een mogelijk partnership met Coyote (of een andere data-aanbieder) voor floating car data. Sinds zijn aantreden wenst minister Weyts uit principiële overweging geen gebruik te maken van data van een bedrijf dat tegen betaling optreedt als een radarverklikker. “Met het oog op meer verkeersveiligheid valt het te betreuren dat de minister niet meegaat in een digitale revolutie waarbij weggebruikers allerhande realtime meldingen ontvangen met betrekking tot hun traject. De minister zet zwaar in op verkeersveiligheid, maar laat hier een kans liggen. Smart mobility wordt alsmaar belangrijker en meldingen over obstakels op de weg, files of ongevallen kunnen weggebruikers aanzetten tot een veiliger rijgedrag”, stelt Marino Keulen vast.

Realtime data brengen in elk voertuig

De minister beargumenteerde waarom een bedrijf als Coyote Systems Benelux geen partner kan zijn voor hem met hun huidig bedrijfsmodel. Indien men het systeem van de radarverklikker aanpast naar het Franse model waarbij de afstand tot de (mobiele) radar steeds verschillend is, dan wenst de minister wel te luisteren naar hun ideeën.

“Coyote is één van vele aanbieders van floating car data, maar het is opvallend dat de minister wel de beschikbare Vlaamse data openstelt voor alle gebruikers, echter maakt Vlaanderen zelf te weinig gebruik van de data uit voertuigen. Terwijl men hiermee een heel duidelijk beeld zou kunnen krijgen van de voertuigbewegingen, de zwarte punten (zowel naar snelheid als naar ongevallen toe) als de piekmomenten. Dergelijke data kunnen onnoemelijk veel bijdragen aan de verkeersveiligheid en een vlottere doorstroming. Bovendien kan de weggebruiker realtime meldingen ontvangen over mogelijke obstakels of files”, aldus Keulen.

Lokale besturen maken ook gebruik van floating car data


“Ook lokale politiezones en besturen zijn bezig om floating car data te gebruiken om de verkeersveiligheid in hun zone of binnen hun grenzen te verhogen. Ook in Antwerpen denkt men na om met behulp van deze data de verkeersstromen te optimaliseren, zeker op dit moment waarbij de knip gebeurd is of de lage-emissiezone geïnstalleerd is”, besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.