Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld) heeft een schriftelijke vraag gesteld aan minister
Weyts over de voortgang van de spoorinvesteringen en de Vlaamse bijdrage hierin
en als antwoord gekregen dat er vooralsnog gesprekken bezig zijn, maar een
akkoord (ondanks positieve berichten in de media van 24 juni jl.) nog
onbestaande is. Het federale voorstel voor de investering van 368 miljoen euro
in Vlaanderen zou niet beantwoorden aan de Vlaamse spoorstrategie van 2013.
“Dit verbaast mij zeer,” aldus Keulen, “aangezien sinds februari 2013
de Vlaamse spoorstrategie vastligt en hierover in het parlement de afgelopen
jaren uitvoerig gediscussieerd is zonder dat er essentiële veranderingen
aangebracht zijn.”
Het antwoord van minister Weyts luidde letterlijk: “Door federaal
minister van Mobiliteit Bellot werd een voorstel tot invulling van de federale
investeringsenveloppe van 368 miljoen euro deugdzame schuld bestemd voor de
realisatie van alle 11 bij de federale overheid ingediende Vlaamse spoorinvesteringsprojecten
uitgewerkt. Daar dit voorstel niet beantwoordde aan de Vlaamse spoorstrategie
werd een tegenvoorstel geformuleerd waaromtrent momenteel verdere gesprekken
plaatsvinden.” (schriftelijke vraag nr. 1589 van 12 juli 2017)
“Wat betreft de Vlaamse spoorstrategie stel ik mij vooral de vraag:
waar staan we nu?”, stelt Marino Keulen vast. “Het Vlaamse tegenvoorstel is
niet gekend. Daarom zal ik minister Weyts hierover ondervragen in het parlement
wat de Vlaamse eisen zijn.”
“De afgelopen jaren zitten de spoorinvesteringen muurvast doordat de
beide bevoegde minister Weyts en Bellot maar niet tot een akkoord komen en daar
is de reiziger de dupe van”, besluit Keulen.