In augustus 2017 stelde
bevoegd minister voor mobiliteit Weyts de nieuwe lay-out voor de fietsoversteekplaatsen
voor. Aan kruispunten zullen veilige fietsoversteekplaatsen gecreëerd worden
door het logo van een fiets te voorzien op het asfalt en haaientanden en
stippellijnen als markering. “De afgelopen maanden is er in het parlement
geregeld discussie over gevoerd aangezien er vandaag verschillende varianten
van fietsoversteekplaatsen bestaan. Met deze uniforme lay-out wil de minister
duidelijkheid bieden aan de weggebruikers”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger
Marino Keulen (Open Vld). “Als antwoord op mijn parlementaire vraag kreeg ik
een overzicht van de twintig kruispunten die al eerste aangepakt gaan worden.
Het is de bedoeling om op termijn elk kruispunt op deze manier te voorzien van
een veilige en herkenbare oversteekplaats.”
De lay-out werd uitgetekend door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
in overleg en binnen de schoot van het Fietsberaad Vlaanderen. Voornaamste
doelstelling was het verhogen van de verkeersveiligheid ter hoogte van
fietsoversteken op kruispunten dwars over de voorrang. Daar waar voorheen geen
markering of slechts facultatief een fietssuggestiestrook werd voorgeschreven,
biedt de nieuwe markering een oplossing voor de onduidelijke fietsgeleiding
enerzijds en het beperkte attentieniveau van de afdraaiende auto voor de
fietser anderzijds.
“De veiligheid voor de fietser zal vooral verhoogd worden doordat er
nu eindelijk een uniform ontwerp bestaat voor fietsoversteekplaatsen aan
kruispunten. De eerste van twintig aan te pakken kruispunten is reeds
opgeleverd in Brecht (kruising N115 en Kapelstraat en kruising N115 en
Krekelbergstraat)”, aldus Keulen. De andere negentien kruispunten vindt u in
bijlage 1. Deze worden in de komende maanden aangepakt.
Aangezien het de bedoeling is om vanaf 2018 te komen met een overkoepelend
vademecum voor elke weginfrastructuur zodat één geïntegreerde handleiding
ontstaat voor elk type weg, komt er geen update van het vademecum
fietsvoorzieningen meer. Wel is het de bedoeling dat gemeenten dit type
markering ook reeds kunnen toepassen op hun gemeentewegen. Hiervoor brengt de
VVSG elke gemeente op de hoogte van deze vernieuwing via hun kanalen. “Het is
positief dat er een overkoepelend vademecum voor wegontwerpen komt zodat de
wildgroei aan vreemde situaties een halt toegeroepen worden. Het is een
eenvoudige manier om op elke weg de verkeersveiligheid aan te pakken. Elke
overheid heeft hierin een verantwoordelijkheid”, besluit Marino Keulen.
Bijlage 1:
overzicht aan te pakken kruispunten
- Brecht: N115 x
Kapelstraat/N115 x Krekelbergstraat (als eerste aangepakt in augustus 2017)
- Zemst: N1
- Schilde: N12
- Heusden-Zolder:
N729 x Ubbelstraat/N729 x O.L.Vrouwstraat
- Hasselt: N2 x
Crutzenstraat
- Tongeren: N79 x
E313
- Tielt: N37 x Egemsesteenweg/N37
x Krommewalstraat/N37xN327/N37xN35
- Ichtegem: N33 x
N306/N33 x N363
- Oostende: R31
x N33/N318 x N341/N33 x Steensedijk
- Jabbeke: N367 x
Kerkeweg
- Brugge: R30 x
N376/N374 x Gronddam
- Lokeren: Complex
E17
- Grimbergen: N202
- Vilvoorde: N1 x Schaarbeeklei
- Scherpenheuvel-Zichem:
N212
- Kraainem: R22