“Toegankelijkheid van het rollend materieel op punt tegen 2020, maar de halte-infrastructuur blijft een aandachtspunt”

Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) opgevraagd heeft blijkt dat de toegankelijkheid van de halte-infrastructuur en het rollend materieel van De Lijn verder toegenomen is. “De toegankelijkheid van de bussen en trams is zeer positief geëvalueerd, alleen de infrastructuur van de haltes volgt niet dezelfde trend”, aldus Keulen. “Daar dienen de wegbeheerders nog een tand bij te steken zodat de reservatieplicht voor rolstoelgebruikers binnen afzienbare tijd ook tot het verleden zal behoren.”

In oktober 2017 is de inventarisatie van de bijna 36.000 haltes van De Lijn afgerond (zie tabel) en hieruit blijkt dat er wat de toegankelijkheid van elke halte betreft nog veel ruimte voor verbetering is. Afhankelijk van de beperking van de persoon in kwestie is er in heel Vlaanderen nog wat werk. Voor personen met een motorische beperking is vooral de perronhoogte belangrijk, zodat men vlot de bus of tram op kan geraken en voor personen met een visuele beperking is er nood aan auditieve halte-aankondiging bij elke halte. De verhoging van de perrons bij de haltes is een taak van de wegbeheerder en daar zijn de laatste jaren stappen voorwaarts in gezet. De visuele en auditieve halte-aankondiging hangt samen met de uitrol van ReTiBo en hier zorgen heel wat softwareproblemen ervoor dat de uitrol aan de haltes zelf achterwege blijft.

Een andere klacht waar heel wat mindermobiele reizigers mee geconfronteerd worden is de reservatieplicht voor rolstoelgebruikers. Sinds 16 november 2017 is De Lijn een proefproject gestart op vijf lijnen waar niet langer vooraf gereserveerd dient te worden. Het betreft de lijn 51 Hasselt – Heusden, de kusttram, de tramlijn 1 Gent, de tramlijn 15 Antwerpen-Mortsel en de Ringbus te Leuven. De Lijn zet op deze trajecten toegankelijke bussen en trams in en minimaal de helft van de haltes hebben een toegankelijkheidsstatus, die met symbolen op de halteborden is aangebracht en die raadpleegbaar is op de routeplanner van De Lijn. Na drie maanden zal dit geëvalueerd worden en op basis hiervan zal de strategie naar de afschaffing van rolstoelreservatieplicht bepaald worden.


“Cruciaal voor de toegankelijkheid van mindermobielen is de halte-infrastructuur en het rollend materieel. Wat dat laatste betreft heeft De Lijn een inhaalbeweging gedaan met de vervanging van heel wat bussen en tegen 2020 zullen alle bussen toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers en tegen 2025 85% van de trams. Voor de halte-infrastructuur is De Lijn afhankelijk van de wegbeheerders en daar pakt men haltes bij voorkeur aan bij wegenwerken, dus daar verloopt de positieve evolutie iets trager. Desondanks doet men grote inspanningen en is het proefproject rond de reservatieplicht een grote stap vooruit, en reeds lang gevraagd door middenveldorganisaties. Op basis van de conclusies kunnen de nieuwe vervoerregio’s stappen vooruit zetten voor de mobiliteit van de mindermobielen”, besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.