“Iedereen heeft de mond vol
over de files en over gezond leven. Fietsen is daarvoor een ideale oplossing.
Daarom heeft de Vlaamse overheid een campagne opgezet rond de 7-kilometerclub
om afstanden binnen de zeven kilometer met de fiets of te voet te doen en
hiervoor niet de wagen te nemen. Deze campagne is gelanceerd in september 2017,
maar ik heb niet de indruk dat deze leeft in Vlaanderen,” stelt Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) vast. “Ondanks heel wat
inspanningen en een uitgebreide campagnestrategie. Misschien dient men op dit
vlak nog een tand bij te steken.”
Over de Vlaamse
sensibiliseringscampagnes om autogebruik te verminderen stelde Vlaams
volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) een schriftelijke vraag aan
bevoegd minister Weyts. Eén van de belangrijke desbetreffende campagnes is de
7km-club. De campagne bestaat o.a. uit affiches, een campagnewebsite, een
guerrilla-actie met stoepspray, radiospotjes, flyers, Facebookfilmpjes en
–advertenties en banners op de achterkant van bussen van De Lijn. Blikvanger
van de campagne zijn de opvallende fietsplaatjes. Die worden verspreid via de
website 7kmclub.be, Bike to Work en Voka, en uitgedeeld aan alle fietsers op
verschillende kruispunten in Vlaanderen.
“Deze is in september 2017
gelanceerd, maar blijft voorlopig nog onder de radar. De minister stelt in het
antwoord dat de campagne een volledig jaar beslaat en uit vier golven zal
bestaan. Het doel is dat de Vlaming de auto thuis laat en alternatieven
uitprobeert”, aldus Keulen.
“De minister voert een beleid om
files te bestrijden dat inzet op vele aspecten: infrastructuur optimaliseren,
autogebruik verminderen, openbaar vervoer stimuleren … Een campagne als de
7-kilometerclub past hier perfect in, maar verdient misschien nog meer
aandacht”, besluit Marino Keulen.