Op een jaar tijd zijn er twee
lijnbussen ontvreemd geworden uit een stelplaats (maart en december 2017) en
ging men ermee joyriden. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld)
stelde een vraag over de beveiliging van de stelplaatsen aan minister Weyts.
“De Lijn werkt aan de afronding van een globaal plan met concrete
beveiligingsmaatregelen. In de tweede helft van 2018 kan dit concreet
geïmplementeerd worden en kunnen de concrete maatregelen aanbesteed worden. De
uitvoering van beveiligingsmaatregelen kunnen dan in 2019 uitgevoerd worden.
Dit zijn positieve stappen voorwaarts in de beveiliging van de stelplaatsen,
maar het duurt vrij lang vooraleer deze in de praktijk gebracht kunnen worden”,
aldus Keulen.
Het oneigenlijke gebruik van
lijnbussen is zeker geen schering en inslag. Sinds 2014 werden in totaal vier
bussen ontvreemd. Toch is de beveiliging van de stelplaatsen een belangrijk
item. “Het is positief dat De Lijn stappen zet naar een globaal plan met
concrete beveiligingsmaatregelen, maar de implementatie van de bouwfysische elementen
(bv. slagbomen of automatisering van een poort) duren vrij lang”, stelt Marino
Keulen vast.
Op de bewuste stelplaats van de
ontvreemding (Turnhout) zijn wel reeds concrete acties ondernomen om de
beveiliging te verhogen. Enerzijds door een aangepast sleutelplan waarbij de
sleutels van de bussen afgeschermd bewaard worden en anderzijds wordt de
manuele poort aan de ingang van de stelplaats geautomatiseerd en wordt bekeken
of er twee bijkomende slagbomen geplaatst kunnen worden ter hoogte van de
inrijpoort.
“We moeten het probleem zeker
niet overdrijven, er worden immers amper bussen van De Lijn ontvreemd, maar een
globaal veiligheidsplan is geen overbodige luxe. Het is positief dat De Lijn
hier werk van maakt en hopelijk zullen tegen 2019 ook alle stelplaatsen
optimaal beveiligd worden”, besluit Keulen.