Persbericht 08-02-2018 : “Kantoorbus als mogelijkheid om files te verminderen”


Office on Wheels gaat vanaf september 2018 op negen routes kantoorbussen aanbieden voor bedrijven die hierin engageren. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) stelde hierover een vraag aan bevoegd minister Weyts. “De minister ziet mogelijkheden voor de kantoorbus en pleit ervoor dat de wegbeheerders meer aandacht besteden om werkgeversvervoer toe te laten op de busbanen, wat wettelijk perfect mogelijk is”, aldus Keulen.
De wegcode (artikels 72.5 en 72.6) voorziet mogelijkheden om andere voertuigen toegang te verlenen tot de busbanen. Hiervoor dient door de wegbeheerder wel steeds een onderbord aangebracht te worden. In de praktijk gebeurt dit nog te weinig. “De kantoorbussen van Office on Wheels kunnen dus perfect gebruik maken van busbanen wanneer het correcte onderbord voorzien is en zodoende voor een vlottere doorstroming kiezen. Dat is een cruciaal element om bedrijven te overtuigen zich aan te sluiten bij dit project. Want door de wetgeving rond het geregeld stads – en streekvervoer kan men geen individuele pendelaars laten opstappen, maar enkel de werknemers van deelnemende bedrijven”, stelt Marino Keulen vast.
Colruyt en EY werken al samen met de kantoorbus
Er zijn reeds 15 bedrijven (waaronder Colruyt en EY) die participeren in dit project en wiens werknemers gebruik mogen maken van de kantoorbus om te pendelen van thuis naar het werk.
“Het werkgeversvervoer zelf, waar de kantoorbus onder valt, ziet de minister helemaal zitten. Wanneer basisbereikbaarheid volledig uitgerold wordt in 2020 is het aan de vervoerregioraden om eventueel een dergelijk initiatief op te nemen onder het vervoer op maat. Kantoorbussen kunnen dan ook buiten de pendeluren gebruikt worden in de vervoerregio. Daar liggen dus nog mogelijkheden voor kantoorbussen”, vervolgt Keulen. “Met behulp van het Pendelfonds stimuleert de minister al initiatieven om bedrijventerreinen te ontsluiten, al ligt de focus daar meer op deelfietsen en dergelijke en minder op een project als de kantoorbus”, besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.