Office on Wheels gaat vanaf
september 2018 op negen routes kantoorbussen aanbieden voor bedrijven die
hierin engageren. Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) stelde
hierover een vraag aan bevoegd minister Weyts. “De minister ziet mogelijkheden
voor de kantoorbus en pleit ervoor dat de wegbeheerders meer aandacht besteden
om werkgeversvervoer toe te laten op de busbanen, wat wettelijk perfect
mogelijk is”, aldus Keulen.
De wegcode (artikels 72.5 en
72.6) voorziet mogelijkheden om andere voertuigen toegang te verlenen tot de
busbanen. Hiervoor dient door de wegbeheerder wel steeds een onderbord
aangebracht te worden. In de praktijk gebeurt dit nog te weinig. “De
kantoorbussen van Office on Wheels kunnen dus perfect gebruik maken van
busbanen wanneer het correcte onderbord voorzien is en zodoende voor een
vlottere doorstroming kiezen. Dat is een cruciaal element om bedrijven te
overtuigen zich aan te sluiten bij dit project. Want door de wetgeving rond het
geregeld stads – en streekvervoer kan men geen individuele pendelaars laten
opstappen, maar enkel de werknemers van deelnemende bedrijven”, stelt Marino
Keulen vast.
Colruyt en EY werken al samen met
de kantoorbus
Er zijn reeds 15 bedrijven (waaronder Colruyt en EY) die participeren
in dit project en wiens werknemers gebruik mogen maken van de kantoorbus om te
pendelen van thuis naar het werk.
“Het werkgeversvervoer zelf, waar
de kantoorbus onder valt, ziet de minister helemaal zitten. Wanneer
basisbereikbaarheid volledig uitgerold wordt in 2020 is het aan de vervoerregioraden
om eventueel een dergelijk initiatief op te nemen onder het vervoer op maat.
Kantoorbussen kunnen dan ook buiten de pendeluren gebruikt worden in de
vervoerregio. Daar liggen dus nog mogelijkheden voor kantoorbussen”, vervolgt
Keulen. “Met behulp van het Pendelfonds stimuleert de minister al initiatieven
om bedrijventerreinen te ontsluiten, al ligt de focus daar meer op deelfietsen
en dergelijke en minder op een project als de kantoorbus”, besluit Marino
Keulen.