Persbericht 22-04-2018 : “Binnen basisbereikbaarheid liggen er mogelijkheden voor Flixbus en andere private operatoren om mee te stappen in grensoverschrijdend openbaar vervoer”

In ons land zijn er meerdere private operatoren voor internationaal vervoer actief (denk aan Eurolines, Flixbus of IC-bus). Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open Vld) vroeg aan bevoegd Vlaams minister Weyts of het mogelijk is om deze maatschappijen in te zetten binnen het grensoverschrijdend openbaar vervoer tussen een Vlaamse gemeente en plaatsen in onze buurlanden. De minister ziet hier mogelijkheden voor, maar dit dient zeker nog verder onderzocht te worden en kan meegenomen worden in de uitrol van basisbereikbaarheid vanaf 2020.
Het is geenszins de bedoeling om in concurrentie te treden met het geregeld personenvervoer, maar wel een alternatief aan te bieden voor grensoverschrijdend openbaar vervoer. Zo is er het voorstel van de lokale Open Vld-afdeling van Turnhout die pleiten voor een bijkomende stopplaats op de Flixbus-lijn Antwerpen-Eindhoven in Turnhout. Zodoende komt er een duurzame en snelle verbinding tussen Turnhout en Eindhoven. Het stadsbestuur van Turnhout neemt dit voorstel serieus en onderzoekt het momenteel.
Mogelijkheden voor private aanbieders binnen basisbereikbaarheid
Uit het antwoord van bevoegd minister Weyts blijkt dat er mogelijkheden liggen voor private aanbieders: “Binnen het huidig regelgevend kader is het dus mogelijk dat grensoverschrijdend geregeld vervoer wordt uitgevoerd door een andere vervoerder dan De Lijn. Indien gewenst, kunnen vervoerregioraden aldus gebruik maken van private lijndiensten om grensoverschrijdend geregeld vervoer mee vorm te geven”, stelt de minister.
Er dient uiteraard wel rekening gehouden te worden met het verschil tussen cabotagevervoer (geregeld via een Europese verordening waarbij er door een buitenlandse operator busvervoer tussen twee Vlaamse steden wordt voorzien) en grensoverschrijdend geregeld vervoer (in het grensgebied in een straal van 25 km.). Voor grensoverschrijdend geregeld vervoer wordt een vergunning afgeleverd door de Vlaamse Regering indien het punt van vertrek in Vlaanderen is gelegen.
Grensoverschrijdend openbaar vervoer door een private (internationale) operator
“Operatoren zoals Flixbus, Eurolines of IC-bus kunnen dus in de nabije toekomst met de uitrol van basisbereikbaarheid ingezet worden om grensoverschrijdend geregeld vervoer te voorzien tussen bijvoorbeeld Hasselt en Eindhoven met een tussenstop aan het station van Neerpelt. Zodat mensen vanuit Hasselt naar Neerpelt kunnen en van daaruit naar Weert of Antwerpen per spoor”, aldus Keulen.
“Dit is perfect mogelijk aangezien De Lijn ook een vergunning voor grensoverschrijdend openbaar vervoer moet aanvragen (bv. Hasselt-Maastricht of Brugge-Breskens) en private operatoren eenzelfde stap kunnen ondernemen. Het enige dat wel verder uitgewerkt dient te worden op korte termijn is de mogelijkheid om via zo een private dienst ook in – en uitstappen tussen twee Belgische haltes mogelijk te maken. Binnen de uitrol van basisbereikbaarheid kan dit zeker meegenomen worden”, besluit Marino Keulen.

Meest Recente Posts

In de kijker

Contact

Hoe kan ik u helpen?

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.