In december 2017 heeft het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) een eerste
keer testen uitgevoerd met een mobiele trajectcontrole bij een werf op de A12.
Uit de resultaten hiervan die Vlaams volksvertegenwoordiger Marino Keulen (Open
Vld) opvroeg blijkt dat het proefproject als positief geëvalueerd is. “Minister
Weyts wil dan ook verder testen om de ijking en keuring te optimaliseren en
verplaatst de mobiele trajectcontrole naar de werf aan de E34 in Turnhout. In
de verdere toekomst kan dan voorzien worden in meerdere mobiele
trajectcontroles”, aldus Keulen.
Een mobiele trajectcontrole biedt
heel wat voordelen omdat deze verplaatst kan worden en vooral bij werven op
autosnelwegen interessant is. Echter, de plaatsing ervan zorgt ook voor
technische uitdagingen (naar ijking en keuring toe, maar evengoed voor de
stroomtoevoer) en is duur (€40.000 per verplaatsing). Uit de test in december
2017 aan de werf op de A12 tussen Londerzeel en Willebroek blijkt dat deze
technische aspecten niet onderschat zijn. Daarom wordt de mobiele
trajectcontrole verplaatst naar de werf aan de E34 in Turnhout en gaat men
testen met batterijvoeding en het stroomaggregaat.
“AWV wil vooral nog verder
ervaring opdoen met mobiele trajectcontrole voor er bijkomende ingezet worden. Daarom
gebruikt men op vele werven ook nog de digitale snelheidscamera. Maar op
termijn is het de bedoeling enkel nog mobiele trajectcontrole te gebruiken. Vooral
voor werven over een grote afstand en lange duur is de mobiele trajectcontrole
een meer efficiënte en effectieve oplossing. De kostprijs van een mobiele
trajectcontrole (ca. €67.000) is uiteraard hoger dan een digitale flitscamera
(een superflitscamera kost ongeveer €50.000, een gewone digitale camera is
goedkoper), maar de minister verwacht dat de prijzen gaan dalen in de nabije
toekomst”, besluit Marino Keulen.