Nadat minister Weyts eerder
aankondigde dat Spartacuslijn 2 versneld uitgevoerd werd als hoogwaardig
openbaar vervoer en hij hiervoor trambussen wilde inzetten als opstap naar een
sneltramverbinding en deze al vanaf 2018 zouden rondrijden, blijkt nu dat de
keuze van het voertuigtype vooral voor onduidelijkheid zorgt. Het antwoord van
de minister op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld) hierover
bracht geen verheldering. “Nadat bleek dat de oorspronkelijke trambussen die
men op het oog had een te lage commerciële snelheid haalden op het traject, wordt
er momenteel een onderzoek gedaan door De Lijn en hierin worden verschillende
voertuigtypes vergeleken. De voornaamste criteria zijn: snelheid, comfort en
frequentie. Dit zijn de kernmerken van hoogwaardig openbaar vervoer. De
resultaten worden verwacht in het voorjaar van 2017. Daarna zal de minister
knopen moeten doorhakken om ook lijn 2 verder vooruit te laten gaan”, stelt
Keulen vast.
In eerste instantie wilde minister Weyts trambussen inzetten om de
voortgang van lijn 2 te bespoedigen, maar de commerciële snelheid van het
gewenste type trambus bleek te traag. Daarom is De Lijn momenteel meerdere
voertuigtypes aan het bestuderen. “Een trambus is een dure investeringen (een
18-meter dieselmodel kost €550.000 tegenover een standaard gelede 18-meter dieselbus
€320.000) die enkel opbrengt wanneer deze over de volledige lengte van het
tracé gebruik kan maken van een vrije busbaan. Wanneer dit niet het geval is,
heeft voor Open Vld een dergelijke investering weinig zin”, vindt Marino
Keulen.
“Bij lijn 1 (Hasselt-Maastricht) zit men terug op het juiste spoor,
lijn 3 (Hasselt-Neerpelt) moet met de NMBS geregeld worden en zit vervat binnen
de Vlaamse spoorstrategie, maar dit blijft koffiedik kijken en lijn 2 dient ook
vooruit te gaan”, aldus Keulen.
“Voor Open Vld blijft Spartacus een totaalverhaal van drie hoogwaardige
verbindingen en bijkomende busverbindingen. Dit is zo ook opgenomen in het
Vlaams regeerakkoord en het Strategische Actieplan Limburg in het Kwadraat
(SALK)”, besluit Marino Keulen.