Hierbij mijn vraag en het antwoord van Vlaams minister Weyts over een vlotte
doorstroming voor trams en bussen van De Lijn. De directeur-generaal van VVM De
Lijn, de heer Roger Kesteloot, heeft de noodzaak van een groene golf voor
voertuigen van De Lijn bepleit en deze vraag aan de minister peilde naar een
aantal stappen die reeds ondernomen zijn door de bevoegde minister.
Zoals u in het bijgevoegde antwoord kunt lezen is het
proefproject tussen Leuven en Brussel als bevredigend ervaren, maar is de
formele evaluatie geweigerd geworden. Er is gewerkt rond compatibiliteit met de
MIVB en op het Brussels gewestelijk grondgebied. Er werden verschillende
manieren van slimme verkeerslichten (met korte afstandradiogolven of via
fysieke detectielussen) bekeken. Een effectieve groene golf voor openbaar
vervoer loopt echter tegen dezelfde technische beperkingen (o.a. in twee richtingen
met kruisend verkeer is een vlotte doorstroming onmogelijk) aan dan een groene
golf voor het reguliere wegverkeer. Een vlotte doorstroming blijft wel het
uitgangspunt voor het openbaar vervoer.